مقابلة مع “الراس”، وتقرير عن إطلاق “آدم، داروين والبطريق” (Arabic)

عن حفل إطلاق اسطوانة “آدم داروين والبطريق”

كتب المقال محمد علي

ترجمته عن الإنجليزيّة سماح جعفر

يوم السبت 24 أيّار/ مايو 2014، وقف مازن السيد، الملقب بالراس، على خشبة مسرح مترو المدينة، باصقاً المقاطع اللفظية من فمه كالرشاش، مطلقاً اسطوانته الثانية: آدم داروين والبطريق، كالقذيفة. لم يقف الراس وحيداً تلك الليلة؛ فمقابله وقف جمهور من جميع الأعمار وإلى جانبه وقف “الفرعي” الذي حضر من عمّان، وناصر طفار الذي ينحدر من محيط جبال بعلبك. وكما هو الحال دائماً، احتلّ طرف الخشبة الموسيقي، الجندي المجهول كما سمّاه ناصر الطفار لاحقاً في الحفل، “مونما”.

بدت ليلة السبت تلك كأي عطلة نهاية أسبوع أخرى في بيروت، كان شارع الحمرا يختنق بالاختناقات المروريّة المزدانة باللاجئين السوريين الأطفال الذين يبيعون الزهور ويلمعون الأحذية لرواد الليل. على السطح بدا كل شيء طبيعياً ومملاً في تكلّفه بينما تُهدم هوية بيروت بفعالية كبيرة من قبل آلة النيو-الليبراليّة الوحشية المسماة “تنمية”.

كان التباين ما بين دواخل شارع الحمرا وطرقها الرئيسيّة واضحاً. وفي أروقة مسرح مترو المدينة، تجمّعت وجوه متنوّعة لترى ما سيقدمه الراس من جديد. تبادل البعض الآراء حول ما سمعوه حتى تلك اللحظة من الاسطوانة الجديدة على ساوند كلاود. إذ توقّع البعض أن تكون الاسطوانة تكراراً لعمله الأوّل “كشف المحجوب”، بينما كان البعض الآخر أكثر حماساً تجاه العمل الجديد.

كانت هناك أيضاً وجوه جديدة حائرة لم تحضر حفلاً من هذا النوع من قبل. من هؤلاء برز ثلاثة شبان تتراوح أعمارهم بين 12 و14 عاماً على الأكثر، جاؤوا برفقة أمهاتهم. أحد الشبان الصغار سحب والدته المحجبة، والتي ربما كانت في أواخر الأربعينيّات، إلى كشك التذاكر وأخبرها بحماس “ماما هون بنشتري التذاكر” ثم تابع محاولاً إقناع والدته الحذرة “بيعطونا سي دي كمان”. استهجنت الأم ذلك وقالت “منُّه ناقصنا سي ديات” ولكنها شرت التذاكر لإبنها الذي كاد يطير فرحاً.

بعد انتظار طال بعض الشيء خرج الفرعي من وراء الستائر وافتتح العرض بأغنية “صاحب الراعي”، من اسطوانته “صوت من خشب” التي تبدأ بـ”قلي يا وليدي ايش هالون اللي تغنيه”، والتي هي بداية مناسبة جداً من باب أنها تطرح السؤال حول نوع الموسيقى الذي يتعاون فيها هؤلاء الشباب، وخصوصاً في الاسطوانة التي كان الراس على وشك إطلاقها.

تتراوح النقاشات وتختلف حول الاسم المناسب لهذا النوع الجديد والناشئ: “هيب هوب”، أو “راب عربي” كما يسميه الأكثرية، وهو ما لا يوافق الكثيرون- بمن فيهم الراس- على أنها تسمية مناسبة. ذكر الراس في عدة مناسبات أنه يفضل تسمية “تعليق”. تسمية التعليق مفيدة لعدة أسباب أهمها ربط العمل هذا النوع من الموسيقى بإرثها العربي اللغوي، الأمر الذي تحدث عنه الراس بتوسّع في مقاله “الراب والنص القرآني، بين الموروث الانقلابي والاشتباك” ورفْض تحجيمه كمجرد تنويع على تقليد الغربي.

واصل الفرعي عرضه بغناء “بحة بدوية” ثم انتقل إلى مقطع شعري أداه بدون موسيقى آلاتيّة “أكابيلا” حمّس فيه الجمهور. أداء الفرعي القوي مهّد الطريق للراس الذي ظهر من وراء الستائر وثبّت قدميه أمام الميكروفون. تحته كان انقسام الجمهور واضحاً؛ كان هناك من يهتف ويصفّر وكان هناك من بقوا في مقاعدهم وصفّقوا بتهذيب وخجل. بدأ مونما تأدية ألحانه وانبثقت كلمات الأغنية الأولى في الاسطوانة “معركتي” من فم الراس الذي بدا متوتّراً بعض الشيء. شد الراس حامل المايكروفون بيد واحدة وتابع تدفقه: “مخنوق بكيت كتير جوا”. على الرغم من أنني عرفت كثيرين يحفظون كلمات الأغنية منذ أن أطلقت على ساوند كلاود، إلا أن أحداً لم يغنِّ مع الراس. كان وجوده على المسرح قويّاً وأداؤه مؤثراً.

انتقل بعدها الراس إلى أغنية “في الجليد” مع “الفرعي”، والتي يمكت اعتبارها جزءاً ثانياً لأغنيتهما التي لاقت نجاحاً كبيراً “استشراق”، والتي تتناول معاناة ومشقات المهاجرين العرب في أوروبا. هتف الحضور بعد كل مقطع وخصوصاً بعد أن أطلق الراس السطر التالي “هونيك بشغل عينيي وهون بشغل دفتري، لأنو عرب الدنمارك أسعد من عرب الزعتري”. غنى الراس دون توقف وتدفقت 12 أغنية من أصل الـ 14 في عمله الجديد. ومع كل أغنية، واصلت طاقة الجمهور نموها، وجرفت كل أغنية الجمهور أقرب إلى الفنان على خشبة المسرح. نظام الصوت بمترو المدينة تلك الليلة لم تشبه شائبة؛ وأضاف وضوحه قيمة هامة إلى ألحان مونما وأداء الراس، وحافظ على سير الحفل بسلاسة.

انضم ناصر طفار إلى الراس على خشبة المسرح لأداء ثنائي آخر من العمل. ظهور ناصر أشعل موجة من الصافرات والصيحات والتصفيق، فهو معروف بحضوره القوي على المسرح كما هو معروف بلكنته الجردية البعلبكية وكلمات أغنياته العنيدة والتي لم تفشل مرة في تأجيج حدث. معاً غنوا “أنباء هامة” الأغنية التي تعالج نفاق وسائل الإعلام وتضليلها وصاح كلاهما في مقطع غنائي يشبه هتافاً يعتبر من أكثر المقاطع قوة “الثورة عالطريق، الثورة مو عالشاشة”.

شعرت أن الراس نجح في إطلاق اسطوانة جديدة تحمل أفكاراً منعشة موسيقيّاً وغنائيّاً على حد السواء. كما لاحظت أن المشجعين الذين التزموا الحذر في البداية صارت رؤوسهم تومئ مع الألحان. أغنية واحدة على وجه الخصوص جعلت الناس يتحادثون بلهفة وهي الأغنية رقم 3 في الاسطوانة: “كشغرة”. ففي هذه الأغنية، يقدم الراس نقداً لإرث النبي محمد وللطريقة التي يتعرّض بها الإسلام ورسالة محمد للإساءة والتحريف اليوم. أكثر من شخص أخبروني عن نيتهم في العودة إلى المنزل للاستماع إلى الأغنية بتمعّن.

اليوم نشهد تغييرات واسعة في العالم العربي. منها التغيير أيضاً في فهمنا لتاريخنا العربي/ الإسلامي وثقافتنا ومعها الرؤية الفاشلة والخرافات التي وضعتها أجيال آبائنا والتي تتحطم اليوم إلى قطع. من تحت أنقاض وحشتنا المستمرة تظهر هناك أصوات جديدة لديها القدرة على الوصول إلى مختلف الأجيال.

صوت الراس، خلال عمله الجديد “آدم داروين والبطريق”، يبرز بوضوح ليقود حركة ثقافيّة عربيّة شابة. هذا الفنان العربي وزملاؤه يثبتون مراراً وتكراراً أن المواهب لا يمكن رعايتها بعائدات النفط. “آدم داروين والبطريق يدوّي مستقلّاً”، وضوحه وصدقه في التعبير هو نوع موسيقي نحن بأشد الحاجة إليه، يستطيع أن يتغنى به كل الشباب العربي التواق للتغيير.

هذا الفيديو من إنتاج Medrar.TV، وينشر بالشراكة مع معازف.

– See more at: http://www.ma3azef.com/node/306#sthash.blWsPF1P.dpuf

One thought on “مقابلة مع “الراس”، وتقرير عن إطلاق “آدم، داروين والبطريق” (Arabic)

  1. Rough translation here:

    On Saturday May 24th Arab artist and lyricist Mazen el-Sayed, aka El-Rass, stood on the stage of Metro al-Madina Theater and fired lyrics; releasing his second album: Adam Darwin w al-Batriq. But on that night El-Rass did not stand alone; facing him was an audience from all ages. El-Rass was also backed up by two major artists in this Arab cultural scene. On his right stood el-Far3i, who flew in from the narrow streets of Amman; on his left Nussrldeen Toufar, who descended from the peripheries of Ba’albek Mountains; and as always in El-Rass’s background, his music composer the unknown soldier Munma worked the beats.

    That Saturday night seemed like any other weekend night in Beirut, Hamra Street was buzzing as usual with traffic jams dotted by Syrian-refugee children selling flowers and shining shoes for night goers. On the surface everything seemed normal and dull in its artificiality. As Beirut’s identity is rapidly eradicated by a monstrous neo-liberal “development” machine this artificiality has replaced the city’s cultural spirit. Once known for it’s independent art scene Beirut’s cultural character can today be seen, dead, hanging from its neck on the giant construction cranes that have invaded the city.

    However on that Saturday night the underground of Hamra Street at Metro al-Madina witnessed a different scenario from the surface of the city. The corridors of Metro’s underground swelled with a variety of faces waiting to see what el-Rass’s new album had to offer for their ears. Dedicated fans of el-Rass’s music puffed smoke while exchanging opinions about his upcoming album; some were wary that it would be a repetition of the first album Kashf el-Ma7joub, while others couldn’t hide their excitement regarding the new album, keeping faith in El-Rass’s lyrical talent as they defended his persistence towards evolving his music. There were also many new faces whose looks and impatience to get the singing started was evidence that they were not sure what to expect. Remarkable among the waiting crowd were three youngsters, 12 maybe 14 years old at most, who came accompanied by their mothers. One of the youngsters dragged his veiled mother, maybe in her late 40s, to the ticket booth excitingly telling her “mama this where we pay and buy tickets”. In his attempt to convince his wary mother he said “we get a CD copy of the new album with the tickets”. The mother shrugged and said “I don’t need a CD, come on, inshalla, they’ll start and finish soon”. The new faces and the youngsters attending confirmed that el-Rass’s music and lyrics are spreading, branching; his message reaching further and further ears beyond the usual suspects.

    The event was set to start at 9:30 but punctuality is not a favorable habit for us in the Mediterranean so that gave more time for the alcohol sippers to grab another drink as the excitement continued to accumulate. By 10:30 word reached the corridors and in one blow people rushed in to the theater to get the best seat, many rushed down to be as close as possible to the stage. In a matter of minutes everyone was in and seated. The murmuring stopped as Far3i walked out from behind the curtains hugging his acoustic guitar trademarked by a Palestinian flag. Far3i opened the show with his acoustic style and began with the lines غلي يا ولدي ايش هل لون لتغني : a verse that sums up the debate around the kind of music el-Rass was about to release that night.

    Debates range and vary on putting a name on this new emerging genre. Hip-Hop or/and rap as it’s generally dubbed isn’t what the few committed Arab artists to this genre, including el-Rass, believe it should be called. el-Rass has said on many occasions that he prefers to call this genre ta3liq and stray away from Western imitations. For now let’s put labels aside and listen to the music, for this is a discussion for another article we’ll tackle in the future here at Ma3azif.

    Back on stage Far3i continued his set by singing his بحة بدوية , in a track from his acoustic style. He then switched to his spoken word, firing accapella lyrics, free-styling, warming up and lifting the audience who sang and waved their hands, jamming and interacting. Far3i put on a strong performance and paved the way for el-Rass. People were hyped; their mood for further tarab was set. El-Rass emerged from behind the curtains planted his feet before the microphone and humbly greeted his audience. The division beneath him in the audience was evident; there was the shouts and whistles from his loyal enthusiastic fans on one side and there was polite claps and shy excitement from new heads who remained in their seats on the other side. Munma began spinning his well-crafted tunes and the words of track number 1 ma3rikty emerged from a slightly nervous el-Rass. The album release began; el-Rass clenched the microphone in one hand and flowed …“مخنوق بكيت كتير جوا”. Although many had memorized the lyrics and were familiar with the track since it was released on soundcloud as a teaser one week before the album release, the whole audience was captured in silent dedication to the depth of the lyrics: no one sang along, all listened.

    Far3i stepped out on stage again to join el-Rass in their duo track في الجليد number 6 on the album. Fi al-Jalid, a sequel to their hard-hitting track istishraq, addresses the suffering and hardships of Arab immigrants in Europe. The lyrics got people in the audience shouting in solidarity after each verse especially after this one هونيك بشغل عينيي و هون بشغل دفتري لانو عرب الدنمارك اسعد من عرب الزعتري (El-Rass) and more shouts of sympathy after this one هاي الاغنية للحلبي الي ما رضيش ياخود منا للعراقية الشيعية الي بتحكي بمئساة السنة ل شيخ جامع بكوبنهاغن والاضغام بالغنة انتو ما هربتوش هني الي مابحلوش عنا (Far3i). El-Rass sang non-stop and flowed 12 songs from the 14 on his new album. The energy of the audience kept growing and each song drew the audience closer to the artist on stage. The sound system setup by Metro that night was flawless; its clarity added an important value to Munma’s tunes and el-Rass’s performance: keeping the audience in sync with the artists.

    Nasserldeen Toufar joined El- Rass on stage for another duo track on the album. Nasserldeen’s appearance blazed a wave of whistles, shouts and applause. Nasserldeen is an artist known for his strong presence on stage. His jordi Baalbak accent and uncompromising powerful lyrics never fail to fire up an event. Together they sang انباء هامة a song that touches on the hypocrisy of a misleading moneyed media and they both shouted their hook in urgency: الثورة مو على الشاشة الثورة على طريق hands in the air from the audience in reverence.

    el-Rass has succeeded in releasing a new album that carries an intense depth of lyrics which is best described as a philosophy put to music. The admiration of the audience was exemplified by the smokers who couldn’t bear to leave the concert for a cigarette and who instead decided to light up inside and break the non-smoking rules of the theater. As the concert ended back in the corridors was a cloud of smoke from frustrated smokers who exchanged opinions about what they just experienced. The new faces mingled with the loyal fans asking “how do you know about this artist?” or “I’ve never heard his music before but I’m glad I attended this party tonight”. Wary old fans were no longer worried that el-Rass might be repeating himself and their heads were now nodding in confirmation and admiration. One song in particular that got people eagerly chatting was song number 3 on the album: كشغرة. كشغرة :definitely a game changer for many. In كشغرة el-Rass offers a critique of the legacy of the prophet Mohammad and to the way Islam and Mohammad’s message today is misused and misrepresented. “I want to go home and listen to this song properly” was a comment made by some after the party.

    Today we are witnessing a vast change in the Arab world. It’s the kind of unprecedented change that hasn’t been seen in at least the last hundred years when European colonialism carved new countries and identities to subdue an Arab/African neighboring region(s) whose autonomy they historically loathed and feared. Also changing is our understanding of our own Arab/Muslim history and culture and with it the failed vision and myths set by our parents’ generation are today shattering to pieces. From the rubble of our ongoing brutal change new voices with new tools are emerging. El-Rass’s voice, through his new work presented in Adam Darwin wl Batriq, stands with clarity and spearheads a young Arab cultural movement. This Arab artist is proving time and time again that talent cannot be nurtured on petrodollars as he continues to offer a depth of knowledge, wisdom and tools that nourish the psyche of struggling Arab youth leading the battle of change against a vicious counterrevolution. Adam Darwin wl batriq is now reverberating, it’s lucidity and honesty in expression is a much needed genre of music that should be played by every Arab youth yearning for change.

    Like

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s